Vinkit korona-ajalle laskujen kanssa toimintaan

Korona vaikuttaa osto- ja myyntilaskujen kiertoon ja kokosimme lyhyen ohjeen siitä miten toimia.

Olit sitten laskun saaja tai lähettäjä niin voit omilla toimillasi vaikuttaa todella paljon ketjun sujuvuuteen. Se että jokainen toimitusketjun osapuoli viestii avoimesti helpottaa kaikkia ja vaikuttaa nopeasti ja positiivisesti dominoefektin lailla.

Ota heti laskun saatuasi yhteyttä laskuttajaan

Jos saat laskun ja tiedät, että sinun on haastava maksaa se ajallaan niin ota heti laskun saatuasi yhteyttä laskuttajaan. Älä odota eräpäivään tai muistutukseen asti, sillä nämä tulevat kyllä. Sen sijaan kysy yksitellen laskuttajilta onko eräpäivää mahdollista siirtää päivään, joka olisi sinulle maksamisen kannalta parempi. Vaihtoehtoisesti voit kysyä myös mahdollisuutta jakaa laskun osiin, mikäli eräpäivän siirto ei onnistu.

Poikkeavana sekä haastavana aikana kaikki ymmärtävät tilanteen, eikä maksuvaikeuksia ole syytä hävetä. Ne yrityksen, joilla on mahdollisuus pidentää maksuaikaa varmasti myös tekevät sen. Avoin kommunikointi asiasta puolin ja toisin muistetaan varmasti jatkossa vain positiivisesti. Asiasta keskusteleminen säästää myös kaikkien osapuolien aikaa pitkässä juoksussa.

Pyydä maksamaan lasku etuajassa

Mikäli sinulla on laskutettavia, joiden toimintaan poikkeustila vaikuttaa vähemmän tai jopa positiivisesti voit reilusti ehdottaa olisiko heidän mahdollista maksaa lasku etuajassa. Tällä tavoin saat kassasi kiertämään ja voit näillä toimilla paikata niitä laskutettavia, joille annat itse mahdollisesti lisää maksuaikaa. Usein pelätään liikaa kysyä olisiko mahdollista saada maksu etuajassa. Joustoa kyllä varmasti poikkeuksellisessa tilanteessa löytyy.

Suomalaisissa asuu hieno yhteisöllisyys tässä tilanteessa ja ymmärrystä löytyy varmasti

Omassa asiakaspalvelussamme tilanne näkyy niin, että maksusopimuksissa ja eräpäivissä on pyydetty joustoa. Tämä on meille tuttu tilanne myös entuudestaan ja meidän tavoitteemme normaalioloissakin on saada kaikki osapuolet tyytyväisiksi. Tarkoitus on hoitaa asiat aina niin, että kenellekään ei koidu ylimääräistä haittaa.

Mikäli tilanne on se, että asiakkaiden maksuajat venyvät ja he tarvitsevat järjestelmällisesti pidempää maksuehtoa on yksi mahdollisuus laskurahoitus. Siitä voit lukea lisää täältä.

Myös yksi pieni muutos laskuttamiseen, mikä voi muuttaa maksuaikaa oleellisesti on verkkolasku. Vaikka verkkolaskun lähettäminen vaadittaessa tuli 1.4.2020 pakolliseksi eivät kaikki niin toimi. Jos kaikki käyttäisivät verkkolaskua poistuu kirjepostin aiheuttama viive ja se voi olla usein se pieni tervetullut lisä kierron nopeutumiseen. Tässä lisää verkkolaskulain muutoksesta.

Onkin siis hyvä pitää mielessä, että pienillä muutoksilla ja joustoa antamalla pysyy yrityksesi kassan kierto kunnossa. Tämä on tärkeää siksi, että poikkeustilan loppuessa yrityksen toiminta palautuu nopeammin ennalleen ja kriisistä on helpompi toipua.

Jos jokin asia saatavien kanssa askarruttaa niin myyntimme sparraa aiheesta mielellään ja antaa neuvoja vaikka emme mitään kauppaa tekisikään. Tässä kohtaa kannamme mielellämme osaamisen muodossa kortemme kekoon.

Kysy, neuvottele ja jousta – Olit sitten laskun kummassa päässä tahansa.

Open chat
1
Hei! Miten voimme auttaa?