Jokaiselle joka lähettää laskuja, on tuttu tilanne seurata niitä reskontrasta oman laskupinon kasvaessa.
Jos aloitetaan ihan perusasioista, niin usein se lasku viivästyy mikä toimitetaan paperina. Vanha kunnon paperilasku on se, mikä jää odottamaan, että se skannataan tai luetaan viivakoodilla järjestelmään silloin kun on maksupäivä.
Sähköpostilasku on nopea, mutta ei poista paperista kuin yhden työvaiheen. Ja toki tänä päivänä on mailien määrä kovassa nousussa, samassa suhteessa kiireen kanssa. Silloin se voi ihan tahattomasti jäädä hetkeksi odottamaan sitä oikeaa hetkeä.
Sen lisäksi että verkkolasku on lain mukaan pakko lähettää vastaanottajan sitä pyytäessä, on se myös ylivoimaisesti nopein. Se paperilaskun ja sähköpostilaskun tuoma viive puuttuu kokonaan, kun lasku ilmestyy nopeasti suoraan sähköiseen taloushallintaan.
Maksu on helppo hyväksyä ja myöskin tilanteen niin vaatiessa, vastaanottajan on tarvittaessa helppo maksaa se nopeasti myös etukäteen. Koska jos kassassa on tiukka tilanne, ei ole väärin kysyä laskun vastaanottajalta, olisiko hänen mahdollista maksaa se jo ennen eräpäivää. Tämä on hänellekin helppo, jos verkkolasku on jo olemassa sähköisessä järjestelmässä. Sen voi todennäköisesti hyväksyä helposti vaikka mobiilisti, toisin kuin sitä paperilaskua.
Se usein myöhästyy. Seuraamme laskujen maksuja aitiopaikalta ja on hyvin yleistä, että maksu voi usein mennä päivä tai useammankin. Hankalaa tässä on se, että usein se maksu kyllä aina sieltä tulee, mutta jo päivänkin viivästys voi aiheuttaa hankalia tilanteita.
Laskurahoitus on palvelu, mikä yleensä mielletään, että sitä käytetään vain jos taloustilanne on huono. Kun yritys laskuttaa omat palvelunsa, on normaalia, että maksuehto laitetaan sen mukaan, että jossain kohtaa omat esimerkiksi samaan urakkaan kohdistuvat laskut tulevat maksuun. Vaikka jokainen maksaisikin laskun, päivänkin viive ketjun yhdessä kohtaa aiheuttaa reaktion jossa jokainen joutuu pyytämään maksuaikaa.
Sen takia laskurahoitus on hyvä väline tasoittamaan tätä väliä. Jos vaikkapa laskun rahoitusaste olisi 50%, silloin heti kun lasku lähtee, me maksamme siitä puolet. Näin rahaa on puskurissa ja kassan ennustattavuus paranee huomattavasti.
On paljon tilastotietoa myös siitä, että kun ulkoinen toimija hoitaa reskontran, on maksuviive paljon pienempi. Usein se tuttukin laskun vastaanottaja saattaa ottaa pari extrapäivää, jos sellainen mahdollisuus on aina. Ulkoistetun toimijan käyttöönotto on tavallaan kuin ryhtiliike, jolla voidaan ottaa laskutuksen kokonaisuus haltuun ja ajan tasaiseksi.
Tästä olemme tehneet useamman kirjoituksen joihin tässä linkit, niin laskurahoituksen hinnan kuin usein kysyttyjen kysymysten osalta. Mutta nyrkkisääntö on, pienin määrä laskuja minkä voimme rahoittaa on yksi, kun taas osalle asiakkaista hoidamme kymmeniä tuhansia laskuja. Kokonaisuus räätälöidään aina tarpeen mukaan.