KUKA ON HYVÄ ASIAKAS?

Kysymys jäi pyörimään mielessä parin päivän takaisen webinaarimme jälkeen, jossa Bisnoden Pasi Leino kertoi meille luottotiedoista, ja avasi myös pohdintaa siihen suuntaan että nämäkään asiat eivät aina ole niin yksinkertaisia kuin voisi luulla. Yrityksen reittaus kertoo kyllä tilastollisesta riskistä ajautua maksuhäiriöihin tietyllä ajanjaksolla, mutta tilanteet yrityksissä voivat olla hyvin moninaisia ja ”hyvä maksaja” voi tarkoittaa yhdelle laskuttajalle yhtä ja toiselle jotain aivan muuta.

Onko hyvin reitattu yritys aina hyvä maksaja?

Hyvin reitattu yritys voi olla hyvä maksaja yhdelle, mutta toiselle ei niinkään. Esimerkiksi jokin suuri yritys voi olla lukujensa puolesta erinomaisessa kunnossa, mutta käytännössä maksaa silti laskuja myöhässä. Syyt tähän voivat olla moninaiset. Maksujen hyväksyntäprosessit ovat tyypillisesti moniportaisia, mikä voi aiheuttaa viivettä maksatuksessa. Samoin käytäntö voi yksinkertaisesti olla että ostolaskuja maksetaan vain tiettyinä aikoina, äärimmilleen vietynä vain kerran kuussa, jolloin viiveiltä voi olla mahdotonta välttyä. Jos pienellä, asiakkaastaan riippuvaisella toimittajalla on tällaisessa tilanteessa kassa tiukilla, tieto hyvästä reittauksesta ei paljoa lämmitä jos saataviaan joutuu odottamaan pitkään.

Entä maksaako heikommin reitattu aina huonosti?

Heikostikin reitattu yritys voi joissain tapauksissa olla kelpo maksaja.  Oletetaan että myyt tällaiselle yritykselle vaikkapa jotain olennaisen tärkeää raaka-ainetta etkä toimittajana ole helposti korvattavissa toiseen. Tällöin laskusi todennäköisesti maksetaan ajallaan, vaikka yrityksen maksuvalmius ei muuten olisi paras mahdollinen.

Otsikon kysymykseen ei liene olemassa yksiselitteistä vastausta ainakaan saatavienhallinnan näkökulmasta. Asia riippuu mm. asiakassuhteen luonteesta sekä laskuttajan omasta maksuvalmiudesta, millaisia viiveitä tai luottotappioita kassa kestää sekä osaksi varmasti myös siitä, miten kuormittavana itse kokee tilanteen.

Jos yritykselläsi on haasteita kassan tai erääntyneiden saatavien kanssa, niin ota yhteyttä ja katsotaan miten voisimme auttaa sinua!

Luottotieto-webinaarin tallenteen voit katsoa tästä.

Kaisa

 

Open chat
1
Hei! Miten voimme auttaa?