Social selling perusteet – lyhyt oppimäärä

 

Me KTI Laskutuksella olemme tehneet kauppaa etänä jo pitkään. Olemme saaneet aiemmin paljon kyselyitä aiheesta ja nyt vallitsevan tilanteen vuoksi vuorostaan kyselyitä siitä, miten kaupanteko etänä oikein käytännössä onnistuu?

 

Tässä siis vinkit onnistuneeseen etämyyntiin social selling -tyyliin:

  1. Kukaan ei odota buukkareiden soittoja – vai odotatko sinä?

Huolehdi että teet viikkotasolla sellaista sisältöä mistä potentiaaliset asiakkaasi kiinnostuvat. Älä tyrkytä vaan auta. Tunne asiakkaasi, kuuntele heitä ja vastaa sisällölläsi kysyntään sekä tarpeisiin.

  1. Milloin asiakkaasi ”ostoikkuna” on auki? 

On turha tyrkyttää ympäriinsä, mieti missä tilanteessa asiakkaasi on silloin, kun hän haluaa ostaa sinulta.

  1. Onko sinuun helppo ottaa yhteyttä? 

Asiakas ei halua täyttää monimutkaisia lomakkeita ollakseen sinuun yhteydessä. Ajatus sellaisesta, että joku kirjoittaisi mailin ylös sivuiltasi ja viestisi erikseen kuulostaa utopistiselta. Tee myyntisi happotesti, voiko sinuun ottaa yhteyttä ”nappia painamalla”. Meillä on aktiivisessa käytössä esimerkiksi Calendly.com jolla on todella kätevä varata aika kalenterista. Tästä linkistä voit buukata lyhyen ajan minun kalenteriini, joko verkostoituaksesi tai kysyäksesi palveluistamme, Verkostoidun mieluusti uusien ihmisten kanssa, tästä kalenteriini!

Lisäksi sivuillamme oleva Chat ja WhatsApp on otettu todella hyvin vastaan alusta asti.

  1. Myynti ei tapahdu 8-16 

Surffailetko iltaisin sohvalla miettien jotain tarvetta, aivan, niin tekee asiakkaasikin. Vastaa tähän huutoon ja ole tavoitettavissa silloin, kun asiakas on valmiina ottamaan yhteyttä! (Ota sitten ajasta takaisin aamulla pitkän kahvin ja aamiaisen merkeissä!)

  1. Etätapaamiset

Ei ole asiaa mitä et voisi myydä tai laittaa vähintäänkin alulle etätapaamisella. Tästä kohdasta voidaan mahdollisesti väitellä, mutta vahvat jää henkiin, eli luovuus kunniaan!

  1. Välineet

Etätapaamiseen voi olla monta välinettä eikä mennä niihin tässä kovin syvällisesti, mutta käydään hiukan läpi, koska sopiva väline sinulla saattaa olla juuri kädessäsi.

Ohjelmista meillä on käytössä Teams joka on hyvä ja toimii luonnollisesti osana kalenteria, mikä tekee siitä kätevän. Asiakkaan kanssa usein avaan itse myös videon mikä saa asiakkaan tekemään samoin, näin keskittyminen on kummallakin todistetusti parempaa ja henkilökohtaisempaa.

Kevyempi vaihtoehto on WhatsApp. Hoidamme paljon sisäisiä epävirallisempia asioita WA:n kautta ja sen kautta ryhmäpuhelut hoituvat myös kätevästi. Ja jos puhutaan projektista, jota hoidetaan vähän pidempi aika on sen kautta helppo laittaa jokaisen viestejä silloin, kun itselle sopii ja jokainen kommentoi taas itselleen sopivana ajankohtana.

Pieni bonusvinkki: Ääniviestien sanelu tälläisessä ryhmässä lisää valtavasti tehokkuutta, kannattaa kokeilla!

  1. Verkostoidu

Tänä päivänä on valtavasti erilaisia kanavia joista löytyy varmasti jokaiselle sopiva. Moni myös vertailee Linkedin ja Facebookia alustaa keskenään kumpi on tehokkkaampi. Oma viestini tässä on että kokonaisuus ratkaisee. Ei ole olemassa yhtä ainoaa oikeaa kanavaa vaan se miten sinut kokonaisuutena löydetään ja tunnetaan ratkaisee.

Mutta jokaista kanavaa yhdistää sama asia. Ei ole olemassa pikavoittoja, pitkäjänteinen työ palkitaan ja tyrkyttäjä unohdetaan nopeasti. Tarjoa apua ja vaikkapa ilmaista sisältöä.

  1. Ja tärkein

Kaikki kauppa on H2H, pidä huoli, että olet aito. Kiinnostu asiakkaasta, hänen tarpeistaan, toiveistaan ja sitten tee niillä tiedoilla jotain!

Jäikö joku kohta mahdollisesti mietityttämään? Oletko ehkä erimieltä? Meidän asiantuntijat sparrailee aiheesta mielellään, etäpalaverissa luonnollisesti!

 

Open chat
1
Hei! Miten voimme auttaa?
Powered by