Suomen vähäpäästöisin saatavien hallinta toimisto

Etätyöt ja etätapaamiset – uhka vai mahdollisuus – nimittäin ilmastolle

Mitä tällä tarkoitetaan?

Tietoyhteiskunnan toimintamallien kehittyessä ovat aika- ja paikkasidonnaisuudet muuttuneet. Toimistolla olo ei ole enää monilla aloilla välttämätöntä klo 08.00-16.00, vaan työtä voidaan tehdä etänä siellä, missä työntekijä parhaaksi katsoo ja siihen aikaan, jonka hän kokee itselleen sopivimmaksi.

Tähän pätee ja vaikuttaa myös asiakkaiden ostokäyttäytymisen muuttuminen. Ostaminen ei välttämättä tapahdu enää kuuluisaan toimistoaikaan, vaan silloin, kun asiakkaalle parhaiten sopii. Tällöin kaupan nappaa se, ketä on mukautunut työskentelemää silloin, kun asiakas on ostamassa.

Tämä ei suinkaan tarkoita sitä, että töitä tehtäisiin kellon ympäri ja passissa oltaisiin koko ajan. Enemmänkin tällä viittaan siihen, että tuntemalla asiakkaansa voi itsekin suunnitella päivänsä omien mieltymysten mukaan. Mikäli teet illalla asiakkaan kanssa kauppaa, voit ottaa seuraavasta aamusta aikaa ja vaikkapa käydä aamiaisen jälkeen rauhassa lenkillä ja vasta sitten alkaa töihin.

Miten myydään? (tai paremminkin, myytiin)

Perinteinen myyntimallihan on mennyt jotakuinkin niin, että soitetaan ja sovitaan tapaaminen. Käydään jutustelemassa mukavia tunnin verran, juodaan kuppi kuumaa ja lähdetään takaisin toimistolle tai toiselle tapaamiselle. Etätapaamisissa on monia hyötyjä, mutta niistä suurin on ehdottomasti ajankäytön minimointi, sillä et hukkaa aikaa liikenteessä. Tästä taas saadaan mukava aasinsilta päästöttömyyteen, eli osallistut ilmastotalkoisiin pitämällä tapaamisesi etänä.

Etätyön ja etätapaamisten eri puolista voidaan olla montaa mieltä, sillä yksi tykkää tehdä töitä kotona ja toinen toimistolla. Yksi asia on kuitenkin melko kiistaton, etätyö tuottaa huomattavasti vähemmän ilmastoa kuormittavia päästöjä.

Suomen kaikista kasvihuonekaasupäästöistä noin viidennes on liikenteen päästöistä, kertoo tilastokeskus. Se, että suhailet päivittäin töihin, mahdollisesti asiakkaalle tai kahdelle ja illalla kotiin luo merkittävästi enemmän päästöjä, kuin se, että edes osa näistä hoidettaisiin verkon yli.

Mites asiakkaat mahtaa nähdä asian?

Kilpailu asiakkaiden ajasta kovenee jatkuvasti. Myyjät yrittävät löytää erilaisia keinoja ja väyliä tavoittaa asiakkaita ja saada sovittua tapaamisia. Onko siis enää kenenkään edunmukaista buukata tapaaminen asiakkaan luo, vieden hänen ja omasta päivästäsi tunnin tai useamman?

Monet alat ovat etätapaamis ystävällisiä siinä mielessä, että varsinaista tarvetta f2f tapaamiselle ei juurikaan ole. Tämä kumpuaa enemmänkin tottumuksesta tehdä asiat tietyllä tavalla. Positiivista on myös se, että tekniikka kehittyy hurjaa vauhtia ja vielä jonain päivänä voidaan tapaaminen pitää Star Wars tyylisesti hologrammina. Nykypäivänä kuitenkin Skype tai Teams hoitaa asian erittäin hyvin.

Entäs yrityksen omat tyypit, mitä ne sanoo tähän?

Jos unohdetaan asiakkaat hetkeksi ja pohditaan etätapaamisia oman yrityksen kannalta, ovat edut myös siinä kiistattomat. Useissa yrityksissä voi olla työntekijöitä monillakin eri paikkakunnilla. Jotta yhteisiä asioita saadaan käytyä läpi, on niitä palaveerattava jollain tavalla. Ei kuitenkaan olisi järkevää lähteä ajatuttamaan työntekijää puolen tunnin tai tunnin palaverin vuoksi pienenkään välimatkan päästä. Kun palaverin hoitaa näppärästi etänä, säästää tämä taas kaikkien aikaa sekä luontoa.

Niin, ja työnantajan näkökulmasta säästö on suuri niin työajan, kuin kilometrikorvaustenkin puolesta. Jolloin tilanteesta muodostuu oikea win-win-win tilanne.  

Eli olitpa sitten aatteellinen ilmastonsuojelija suosiessasi etätyötä ja etätapaamisia tai suositpa niitä muuten vain, on se silti suuri palvelus luonnolle. Joten ensi kerralla, kun päräytät käymään asiakkaalla, pohdi, olisiko tämän voinut hoitaa etänä?

Ei tiedä, joskus tämä saattaa poikia sinulle enemmän tapaamisia, kun et väkisin väännä itseäsi käynnille. Kokeile ja katso mitä tapahtuu!

 

Open chat
1
Hei! Miten voimme auttaa?