Perintätoimisto vuonna 2019

Millainen on perintätoimisto vuonna 2019, mikä on muuttunut ja mikä on pysynyt ennallaan?

Kaikki alat missä on mukana myyntiä ja asiakaspalvelua ovat varmasti muutoksen alla, niin myös perintä. Edelleen itsellänikin on mielessä lapsena katsotut elokuvat missä perintätoimisto joko koputtaa tai sitten suoraviivaisemmin syöksyy oven läpi ja kerää kaiken kiiltävän ja arvokkaat mennessään. Kaukana ovat nämä ajat, me emme koputa oviin, emme asiakkaan emmekä velallisen.

Miten asiakas sitten haluaa hänelle myytävän

Tämä lienee se isoin kiistakapula jokaisella alalla missä myyntiä tehdään. Onko myynti muuttunut vaiko ei. Perintätoimisto on siitä kiitollinen ala myydä ja markkinoida että se on tylsä, me emme puuhaa urheiluautojen tai vastaavien parissa. Meidän kohta on auttaa siinä välissä kun asiakkaalla on ongelma joko laskujen tai yleensä kassakierron kanssa.

perintätoimisto

Tähän väliin on vaikea osua vaikkapa puhelimitse ja haluamme myöskin olla tuottamatta ylimääräisiä keskeytyksiä yrittäjien päivään. Tämä tapa tehdä saa kiitosta myös yrittäjien suunnasta, olemme hereillä silloin kun tarve herää.

Olemme panostaneet sähköiseen tapaan lähestyä ja näin chat- ja WhatsApp integraatio ovatkin osoittautuneet tehokkaiksi tavoiksi palvella asiakkaita. Huomioitavaa näissä kanavissa on se että yhteydenottoja tulee paljon ns toimistoajan jälkeen ja myös viikonloppuisin. Kaikkien aika on kortilla ja näin tavallaan niihin ylimääräisiin hommiin kuten perintätoimiston valintaan käytetään aikaa vaikka sitten iltaisin. Miksi siis olla asiakasta palvelematta silloin kun hän haluaa.

Onko alalle tullut mitään uutta

On. Asiakaslähtöisyys on aidosti lisääntynyt, varsinaiset perintä tai muistuttelutoimet eivät aina ole ratkaisu mikä auttaa ensimmäisessä vaiheessa. Me olemme panostaneet voimakkaasti syiden etsimiseen ja siihen miksi kassankierto takkuaa.

Ihan yksinkertaisena käytännön esimerkkinä alat missä on varmoja maksajia mutta maksuajat ovat pitkiä. Paljon on ollut mediassa esillä trendi jossa isot toimijat vaativat pitkiä maksuaikoja. Se hankaloittaa usein tilannetta mutta siihen ei perintä itsessään olisi edes ratkaisu, saatava kyllä kotiutuu, maksuehto on vain pitkä.

Tähän huutoon vastaa laskurahoitus jolla saadaan kassan vaihtelu tasoittumaan.

Lue myös asiakkaidemme kokemuksia laskurahoituksesta ja sen tuomista eduista. Asiakas kokemusta avasivat Juho LVI-Lotikko Oy:stä ja pitkin maailmaa työskentelevä valokuvaaja Lisa McWhirter.

Laskutuksen ulkoistus kokonaisuudessaan

Laskujen teko on yksi yrityksen tärkeimpiä tehtäviä, se on tavallaan loppusinetti tehdylle työlle. Kaikki edellä mainitut asiat eivät kuitenkaan aina mene itsestään ja yrittäjä joutuu usein laskujen perään kyselemään. Lue myös laskuttajan muistilista.

Tätä voisin käyttää vähän esimerkkinä miten joskus perusasiakkuus saattaa mennä. Ensimmäisessä vaiheessa toimeksiantaja antaa meille yksittäisiä toimeksiantoja perittäväksi. Seuraavaksi kun todetaan yhteen ääneen että saatavat kotiutuivat nopeasti eikä alkuperäisen laskuttajan välit velalliseen menneetkään pilalle. Kuten olemme usein todenneet että perintätoimisto on enemmänkin asiakaspalvelun jatke kuin kiusa kenellekään.

perintätoimisto

Tämä sitten usein johtaa siihen että käyttöön otetaan joko laskurahoitus tai koko laskutuksen ulkoistus. Käytännössä tarkoittaa sitä että joko asiakas ottaa meidän ilmaisen laskutusohjelman käyttöön tai sitten noudammme sähköisesti asiakkaan laskuaineiston suoraan hänen nykyisestä taloushallinnon järjestelmästä. Lähes kaikki variaatiot onnistuvat, pääasia että toimintamalli vapauttaa asiakkaalle aidosti lisäaikaa muuhun tekemiseen.

Ulkoistuksia hankitaan harvoin hinnalla, vapautunut resurssi muuhun on usein syy muutokseen.

Tätä itse vertaan usein taloyhtiön huoltomieheen, arvostan itse kun voin matalalla kynnyksellä ohjata hommat huoltomiehelle ja näin käyttää itse oman aikani niihin asioihin mihin haluan. Loppupeleissä sama asia.

Milloin on oikea aika olla yhteydessä meihin

Mahdollisimman aikaisin, tätä ei voi korostaa liikaa. Kannattaa myös muistaa että yhteydenotto ei maksa mitään eikä sido mihinkään. Saamme paljon yhteydenottoja missä ei synny mitään kauppaa mutta konsultoimme silti asiakasta eteenpäin hänen ongelmansa kanssa.

Ole yhteydessä meihin silloin kun haluat, siinä kanavassa mikä sinulle sopii parhaiten, olisiko se vaikka WhatsApp-ääniviesti?.

-Sami

Open chat
1
Hei! Miten voimme auttaa?