Asiakas ei maksa laskua

Kävikö niin, että asiakas ei maksa laskua? Kumiseeko päänuppi ja kassan pohja tyhjyyttään, kun mietit, mikä meni vikaan asiakassuhteessa?

Perintä tulee yrittäjälle mieleen viimeistään siinä vaiheessa, kun hyvistä aikomuksistaan huolimatta asiakas jättää laskunsa maksamatta. Silloin on tilanne päällä ja on pakko miettiä, miten saatavat pitäisi periä. Toisen ongelma, maksuvaikeus, muuttuu hyvin nopeasti omaksi maksuvaikeudeksi. Siksi perintää ei voi eikä kannata lykätä.

Milloin perintä kannattaa aloittaa? 

Asiakkaalle kannattaa laittaa muistutus pian sen jälkeen, kun eräpäivä on mennyt, eikä suoritusta ole kuulunut. Yrityksesi käytännöstä riippuu, kuinka kauan odottelet ja kuinka monta muistutusta lähetät. Suosittelemme olemaan selkeä ja johdonmukainen.

Perintää ei kannata kuitenkaan viivyttää, antaen samalla asiakkaalle sellaisen kuvan, ettei laskun eräpäivällä ole mitään merkitystä. Sillä mitä useamman muistutuksen lähetät, sitä tehottomimmiksi ne käyvät. Hyvin monen muistutuksen lähettämisellä annat kuvan, ettet aiokaan periä, vaan tyydyt ainoastaan muistuttelemaan, kuulostaako tutulta?

Asiakas, joka ei ole maksanut laskujaan, on ongelma sekä ostajalle itselleen että sinulle myyjänä. Hän joko tekee lisää velkaa tai ei osta enää mitään. Kummassakin tapauksessa asiakassuhde on katkolla. Jos haluat asiakassuhteen jatkuvan, niin laita jäitä hattuun ja ota yhteyttä perintätoimistoon.

asikas ei maksa laskua

Mitä sitten, jos muistuttelu ei auta? 

Jos muistutuksista huolimatta asiakas ei maksa laskuja, kannattaa erääntyneiden saatavien perintä jättää meidän ammattilaisten hoidettavaksi. Olemme tottuneet asioimaan hyvinkin erilaisten velallisten kanssa, yhtä hyvin niiden, joilla on maksukyvyttömyys, kuin niiden, joita vaivaa vain maksuhaluttomuus.

Erääntyneiden saatavien, olipa kysymyksessä sitten lasku tuotteesta tai palveluista tai vaikkapa vuokrasaatava, perintä on syytä hoitaa asiantuntemuksella ja ilman tunnekuohuja. Perintä voi muodostua pienyrittäjälle henkisesti raskaaksi prosessiksi. Usein se pitää hoitaa muun työn ohessa taloudellisen huolen aiheuttaman paineen alla. On siis hyvä ottaa ammattilainen mukaan prosessiin heti, kun maksusuoritus on myöhässä.

Perintä ohjaa maksukäyttäytymistä

Perintää suoritettaessa on hyvä muistaa, ettei yksittäisen maksuhäiriön tarvitse tarkoittaa aina asiakassuhteen päättymistä. Asiakassuhteesta voi muodostua molemmille osapuolille taloudellisesti kannattava, kunhan maksava osapuoli saadaan ohjattua sellaiseen maksukäyttäytymiseen, joka pitää tilit kunnossa ja poistaa mustat pilvet yrityksen toimintaedellytysten taivaalta.

Mikäli perintää ei aloiteta kohtuullisessa ajassa saatavien eräännyttyä, on olemassa riski, että asiakas luokittelee yrityksesi saatavat kategoriaan: “maksetaan, jos jaksetaan”. Olet hetkessä muuttunut asiakkaasi luottolaitokseksi, jolta hän ottaa laskun verran velkaa, muiden, perintäuhkaa viisaasti käyttävien yritysten, saadessa omansa jopa ennen eräpäivää.

Hyvin hoidettu perintä voi siis parhaimmillaan olla avain hedelmälliseen ja menestykselliseen yhteistyöhön. Joka tapauksessa ammattilaisen mukanaolo varmistaa sen, että jos asiakkaasi päätyykin konkurssimenettelyyn maksuvaikeuksiensa takia, sinä et jää ulos velkojien listasta. Mutta pahimmillaan itse hoidettu prosessi on saattanut johtaa tilanteeseen, jossa velat on jouduttu kirjaamaan alas luottotappioiksi, kun taas muut velkojat ovat päässeet konkurssimenettelyn kautta kuittaamaan ainakin osan saatavista, ja parhaimmillaan kaikki saatavansa pesästä.

Ensiaskeleet perintään 

Kun olet tilanteessa, jossa koet perinnän aloittamisen välttämättömäksi, ota yhteyttä meihin vaikkapa näin.

Voidaksemme aloittaa perinnän, tarvitsemme erääntyneen saatavan tiedot. Toimita meille kopio alkuperäisestä laskusta ja tiedot mahdollisista perintätoimista, joita olet tehnyt ennen yhteydenottoa meihin.

Meidän tulee olla tietoisia kaikista saatavaan liittyvistä muuttujista. Onko asiakas tehnyt esimerkiksi osittaisia suorituksia? Onko lasku riitautettu eli reklamoitu kokonaan tai osin? Oleellista on se, että meillä on kaikki tieto, ja että tieto on oikeaa. Muussa tapauksessa on riski, että perintäyritykset raukeavat ja saatava jää saamatta, tai ainakin prosessi monimutkaistuu lisäten perintäkustannuksia.

Pitkään maksuaikaan on oikea palvelu laskurahoitus

Joskus on myös tilanteita joissa asiakas tarvitsee pitkän maksuehdon laskulle. Tämä toki kiristää kassaa mutta tilannettaa auttaa laskurahoitus jossa voimme maksaa laskun lähtiessä heti esimerkiksi 50% laskun summasta tilillesi, näin kassan kierto jatkossa paljon ennustettavampaa ja mahdollistaa liiketoiminnan kehittämisen huolettomammin. Lue laskurahoituksesta lisää tästä.

Huolellisuus perintäasioissa on sinun ja asiakkaasi parhaaksi.

Lopuksi on todettava, että vastoin monien luuloa, perintään ryhtyminen ei vielä tarkoita maksuhäiriömerkintää, eikä luottotietojen menetystä. Siihen on vielä pitkä matka ja monia välivaiheita, kuten oikeuden päätöksen hakeminen saatavien ulosotosta.

Me autamme mielellämme.

 

1
Hei! Miten voimme auttaa?
Powered by