Laskuttajan muistilista: 6 ohjetta

Laskuttaminen on lähtökohtaisesti yrittäjän ja yrityksen toiminnassa keskeinen ja mieluinen
tehtävä. Laskuttamisessa on hyvä luoda itselleen selkeät käytännöt. Hyvät käytännöt
takaavat sen, että laskuttamisessa ei tule ongelmia ja toisaalta vältetään tarpeettomia
reklamaatioita ja riitatilanteita.

Laskuttamiseen liittyen, ensimmäisenä kannattaa sopia tai tehdä muuten selväksi, milloin
laskuttaminen tapahtuu. Tavarakaupassa, kuten päivittäistavarakauppa laskuttaminen
tapahtuu kassalla ja suoritus saadaan heti.

Muussa, esimerkiksi palvelujen laskuttamisessa, on hyvä sopia milloin laskutuskynnys
ylittyy.

1. Ohje: Sovi laskutuksesta selkeästi, mitä, miten ja milloin

Varmista sopimuksessa, että siinä on sovittu, milloin laskutus tapahtuu. Esimerkiksi
rakennusalalla on tärkeää, että sekä rakentaja että rakennuttaja tietävät selkeästi, milloin
laskutetaan, koska tämänkaltaisissa projekteissa laskutus jaetaan usein useampaan osaan.
Näin varmistetaan se, ettei yksittäinen lasku muodostu liian suureksi.

Kun laskutuksesta on sovittu, noudata sovittua aikataulua. Pahinta maksajan kannalta on se,
että yrityksenne lasku tupsahtaa postista vasta sen jälkeen, kun asiakas on jo ehtinyt
unohtaa koko asian. On noloa laskuttaa vuosia jälkeen, vaikka se onkin laillista.
Nolohkoa on myös se, jos laskuttaa asiakasta ennen kuin on edes ehditty työmaalle. Eri asia
on se, jos asiakkaan kanssa on nimenomaan sovittu etupainoitteisesti laskutuksesta tai
laskutuksen siirtämisestä seuraavalle tilikaudelle.

2. Ohje: Kerro tarkasti, mistä laskutat

Kirjaa laskuun näkyviin selkeästi se, mikä on laskun aihe ja miten hinta muodostuu. Laadi
lasku yksiselitteiseksi.

Riittävä erittely vähentää reklamaatio- ja riitariskiä. Toisaalta jos asiakas reklamoi, on
kiistanalainen osa helposti määritettävä ja riidan sopiminen helpompaa.

3. Ohje: Käytä selkeätä laskupohjaa, josta käy ilmi kaikki tarvittavat
maksutiedot

Laadi lasku niin, että se on kaikin puolin mahdollisimman selkeä. Asiakkaan on tärkeä kyetä
havaitsemaan heti ensisilmäyksellään mm. laskun summa, eräpäivä ja viitenumero,
puhumattakaan tilistä, jolle maksu maksetaan.

Vastaan on tullut lasku, joissa tilinumero, kuten muutkin tärkeät tiedot on painettu niin
pienellä fontilla laskun alareunaan, ettei niitä meinannut kyetä lukemaan. Kaiken päälle lasku
oli laadittu siten, ettei se edes kunnolla muistuttanut laskua. Laskun saa kyllä maksettua,
mutta pahimmillaan siitä on epäselvyydestä on haittaa sekä laskuttajalle että asiakkaalle.
Toinen laskuttaja taas käyttää formaattia, jossa erittely teksti työntää maksutietoja
seuraavalle sivulle. Joskus on sitten käynyt niin, että muut tiedot ovat etusivulla, poislukien
loppusumma. Asiakas maksoi tuossa tapauksessa verottoman hinnan. Sai muistutuksen ja
harmituksen.

Monelta harmilta vältyt myös jos käytät laskutusohjelmaa johon on mahdollista liittää myöhemmin erilaisia automaatioita vähentämään rutiineita.

4. Käsky: Muistuta asiakasta ystävällisellä viestillä

Ota tavaksesi lähettää muistutus heti, kun asiakkaan maksu on myöhässä. Lähetä
ystävällinen muistutus ja kerro siinä, että asiakkaalla on mahdollisuus välttää muistutuslisä,
mikäli maksaa saatavan tiettyyn päivään mennessä.
Harva asiakas hermostuu tai loukkaantuu ystävälliseen muistutukseen, johon on liitetty
alkuperäinen lasku liitteeksi.

5. käsky: Opettele hyvä perintätapa

Opettele perinnän perussäännöt ja noudata niitä tinkimättä. Selvitä itsellesi ja noudata
maksumuistutusten osalta asiaa koskevaa lainsäädäntöä.

6 Käsky: Luo toimiva yhteistyö perintätoimiston kanssa

Hanki yhteistyökumppaniksi asiansa osaava ja asiakasystävällinen perintätoimisto, joka on
halukas ja kykenevä myös ymmärtämään bisnestäsi. Hyvä perintätoimisto huolehtii kaikesta
perimisestä, aina oikeudellliseen perimiseen ja mahdolliseen jälkiperintään asti.

Siirrä laskusi automaattisesti perintätoimiston perittäväksi, kun alkuperäisestä eräpäivästä
on kulunut kuukausi.

Perintätoimisto osaa ottaa huomioon senkin, jos haluat säilyttää velallisen asiakkaana myös
perinnän aikana ja erityisesti sen jälkeen.

Hyvä perintätoimisto vähentää sinun stressiäsi.

1
Hei! Miten voimme auttaa?
Powered by