Kesälomalla ei tarvitse maksaa laskuja

Valitettavan usein näin tuntuu olevan kesäaikaan. Yrityksissä toki ollaan paljon lomalla tähän aikaan mutta se ei poista sitä tosiasiaa että siellä taustalla kulut juoksevat. Niin palkat, vuokrat kuin kaikenlaisen velkoitteet mitkä eivät tunne termiä kesäloma.

Usein meille tulevat tiedustelut joissa yrittäjä kaipaa kipeästi rahaa kassaan liittyvät kesäaikana tähän.

Oli sitten kyseessä yksittäinen toimeksianto tai laajempikin integraatio niin mieluusti sparraamme asiakkaita aiheesta ja katsomme olisiko saatavienhallinnan puolella jokin elementti millä kassan kiertoa voisi tehostaa. Joskus riittää aidosti toimiva muistutus jolloin raha nytkähtää eteenpäin, joskus se voi olla isompi osa laskutusprosessia mitä kannattaa tarkistaa ja mahdollisesti ulkoistaa jokin osa siitä.

Asiaa selventääkseni voisin hieman avata miten toimensianto yleensä meillä etenee.

Yleensä toimeksiantajalla on laskuja joiden eräpäivä on todella pitkänä ja niiden kanssa alkaa olla jo jonkinlainen hätä. Tässä kohtaa saamme sieltä toimeksiannot joiden suhteen on toivo jo liki menetetty. Kun tässä kohtaa velallinen saa meiltä kirjeen lähes aina keskusteluyhteys avautuu uudestaan. Tässä kohtaa meidän tehtävämme on keksiä ratkaisu laskun maksamiseen, joskus se on unohdus, joskus todella tiukka rahatilanne myös velallisella ja joskus myös ihan puhtaasti oman toiminnan rahoittamista asiakkaan kassalla.

Oli tilanne sitten mikä tahansa meidän tehtävä on keksiä siihen ratkaisu joka tyydyttää kaikkia. Oli se sitten maksusuunnitelma tai jokin muu ratkaisu mutta myös meille on tärkeää että kaikki osapuolet ovat tyytyväisiä. Siitä syystä että toimintamallimme perustuu asiakaslähtöiseen palveluun, ei siihen että perimme agressiivisesti saatavat ja samalla loppuu toimeksiantajan ja velallisen kaupanteko. Hyvinhoidettut saatavat ovat paras käyntikortti meille tuottamaan lisää saatavia.

Voisiko jotain tehdä toisin jo laskutusvaiheessa

Tämä on yleensä seuraava vaihe kun aletaan miettiä miksi lasku ylipäätään pääsi menemään niin pitkäksi. Syy voi olla joskus että laskuja ei tehdä ajallaan, tähän emme toki mekään voi vaikuttaa joten on tärkeää että laskutuksen teko olisi aina yksi tärkeimmistä rutiineista. Mitä pidempään laskutus roikkuu sitä varmemmin hankaluuksia on luvassa.

Mutta siinä kohtaa kun laskut on muodostettu oikein yleensä alkaa se rutiini minkä ulkoistaminen tehostaa kassankiertoa merkittävästi.  Oletetaan että pk yritys missä ei välttämättä ole omaa laskuttajaa tai reskontraihmistä niin kaikki laskujen seuraaminen on täysin ylimääräinen lisätyö jolle aikaa löytyy taatusti vasta loppupäästä kun resurssia jaetaan.

Usein meidän asiakkuudet etenevät niin että ensin teemme muutamia toimeksiantoja perinnän puolella jonka jälkeen voidaan miettiä miten toimisi jos hoitaisimme myös reskontraa. Tässä mallissa asiakas toki jatkossakin tekee laskunsa itse ja määrittelee niille maksuajat, usein luullaan että perintätoimisto ottaa kantaa maksuaikoihin, ne ovat aina täysin asiakkaan hallussa.

Mutta jos laskutus on ulkoistettu asiakkaan työ loppuu siihen kun hän muodostaa laskun. Me valvomme reskontraa, katsomme mitkä maksut ovat myöhässä ja näille teemme toimenpiteet sellaisen prosessin kanssa mikå asiakkaan kanssa yhdessä sovitaan. Hoidamme tarvittaessa muistuttelun, maksuvaatimukset ja kaikki tarvitavat toimenpiteet. Mutta mikä asiakkaalle tärkeintä, pidämme kassankierron kunnossa.

Vaihtoehtoja tähän on paljon mutta voimme esimerkiksi integraation kautta hakea suoraan laskuaineiston jolloin asiaks voi jatkossakin käyttää omaa järjestelmäänsä laskuttamiseen. Jos taas käytössä ei ole järjestelmää niin voimme tarjota meidän managerin maksutta käyttöön. Ja vaihtoehtoja on loputtomasti, jos toimivaa mallia ei asiakkaan nykyjärjestelmään vielä olisi niin me rakennamme sellaisen.

Laahaako sinun kassasi?

Jos yhtään kuulostaa tutulta ja uskot että näistä toimenpiteistä voisi olla apua niin linkistä voit buukata lyhyen etäpalavern kanssani. Se ei sido mihinkään eikä luonnollisestikaan maksa mitään mutta kerron mielelläni lyhyesti miten voisimme auttaa: Klikkaa tästä!

Voit myös olla yhteydessä LinkedIn kautta, www.linkedin.com/in/samisaarenpaa/

 

-Sami

1
Hei! Miten voimme auttaa?
Powered by